ALLE har TID til å trene!

Ja absolutt alle har tid til det, det handler om planlegging og prioriteringer!
Dropp den timen i sofaen på kvelden eller stå en time tidligere...

Om prioriteringene er riktige og du er innstilt på å få trena minst 3 ganger i uka så får du det faktisk til.

Tenkte å vise dere våres dag i dag som alene mamma til en 1. klassing og student på høgskolen.





07.00 - Sender sønnen inn på badet for å stelle seg hvor alle klær og medisiner ligger klart. Han har også rutiner han må gjøre før han får lov til å se en halvtimes tid på tv.
Han må vaske seg, kle på seg, ta medisiner, sette klar skolesekken, gjøre klar yttertøyet.

07.15 - Kommer jeg meg ut av senga, lager frokost til sønnen før jeg selv bruker 30min på å kjøre meg klar på badet.
07.45 - Bruker litt tid med pcen og sitter i sofaen sammen med Benjamin
08.00 - Finner fram hans matboks, min matboks og frokost som er gjort klar kvelden i forvegen.
08.15 - Vi pakker sekken/veska, kler på oss og går ut til bilen. Ligger det søppelpose eller papp/papir ved døra så er det Benjamin sin oppgave å kaste dette før han setter seg i bilen.
08.20/25 - Kjører til skolen, har jeg god tid før min skole starter følger jeg han til inngangen, viss ikke går han dit selv fra parkeringen.
08.35 - Er jeg på vei til skolen og får litt ro og fred for meg selv i bilen med høy musikk og klarer å slappe av etter morgenstresset
08.55 - Ankommet skolen og spiser frokosten min samtidig som jeg er litt sosial med klassekamerater før timen begynner.
09.15 - 15.00 - Skoledagen slutter
15.20 - Henter sønnen på SFO
15.35 - Hjemme
15.45 - Gjøre en kjapp skole oppgave og få den levert på nett, gir ungen et knekkebrød eller noe frukt(Han spiser varmmat på SFO 14.00)
16.15 - Ankommer treningssenteret for å rekke timen som begynner 16.30
17.35 - Ferdig trent og kjører hjem igjen
17.45 - Benjamin gjør lekser mens jeg lager middag
18.30 - Middag er spist og han dusjer og tar kveldsstellet mens jeg rydder middagen.
19.00 - Benjamin er lagt og jeg rydder opp/ gjør husarbeid
20.00-21.00 - Gjør skolearbeid/forbereder meg til neste dags forelesninger
21.00 - Lager neste dags matbokser/min frokost og evt gjør klar noe av middagen til neste dag om det er noe som tar tid.





Resten av kvelden tar jeg som regel på sofaen hvor jeg slokner ganske fort eller surfer litt på pcen/forhåndslager kanskje 1 eller 2 innlegg til neste dag.

I gjennomsnitt trener jeg 4 dager i uken, 1- 1,5 time hver gang. Noen dager er jeg heldig og slutter 12 på skolen og rekker å trene før jeg henter Benjamin på skolen.
Jeg har heller ikke dårlig samvittighet for å la han være litt på SFO, det hender han også spør om å få være på sfo fordi da får han lekt med kameratene sine, noe det ikke er så mye tid til på skolen.


Så til du som i tillegg er så heldig å ha mann! BRUK det. La han hente barn og lage/forberede middag de dagene du trener så tar du de dagene du ikke trener.
Jeg bruker også 1 eller 2 dager i helga på å trene, bare å stå opp tidligere så rekker du både trening og familiehygge:)
På vår og høsten går vi også masse toppturer sammen, turer det tar 1 time en vei, da får man kvalitetstid sammen, opplevelser å dele samtidig som man får trent!

Så hva er din unnskyldning? Nå vet du at du ikke kan skylde på tidsklemme for den har jeg å, men allikevel klarer jeg å få pressa inn 1 times trening på treningssenteret!

#helse #trening #tidsklemma #familie #kvalitet #tid #hverdag #blogg

9 kommentarer

Thelma Dahl

18.01.2016 kl.21:45

Høres ut som bra trening <3 ta gjerne en tur innom bloggen min og følg også gjerne hvis du føler for det <3 ha en fin dag videre <3<3<3

Gry Hege Johansen

18.01.2016 kl.22:14

Min unnskyldning er egentlig bare at jeg er for lat...ikke noe annet, men så har jeg heller ikke så mye fritid da jeg er et menneske som altfor ofte sier ja til alt av verv og komiteer og ender opp med for mange møter hver uke. Og da er min fritid veldig liten og jeg velger letteste utvei....sofan :) Men nå er det slutt på det....vi er på vei inn i en skilsmisse....sofan og jeg :)

healthyactivemama

19.01.2016 kl.13:13

Bra innlegg ! A så sant ! Alle har tid ! If it is important to you you'll find a way if not you'll find an excuse.

syktprovosert

19.01.2016 kl.17:47

Helt enig. Men ikke alle har overskuddet. Jeg selv har fått presset inn 2 timer trening 4 ganger i uken i min timeplan som består av 60 timer arbeid og 2 barn i tillegg. Men jeg har full forståelse for at folk prioriterer bort trening. Jeg trenger mine treningstimer for å få overskuddet men jeg har også i lang tid hatt treningsfri på grunn av at jeg ikke har hatt overskuddet til å komme meg på trening. Er en ond sirkel men man skal ikke dømme alle under en lav stol av den grunn ;)

mybestway

19.01.2016 kl.17:54

syktprovosert: jeg skriver jo at alle har tid ikke at alle har overskudd;) Men har du ikke overskudd så prioriterer du feil, da står ikke trening så høyt på lista over viktige ting, da må man kutte ut andre ting, sette lista lavere på enkelte hverdags ting, for alle HAR tid om man planlegger, delegerer og prioriterer :)

syktprovosert

19.01.2016 kl.18:00

Ja, tid har alle. Derfor mitt eksempel hvor jeg jobber 250 timer i måneden og fortsatt finner tid til tross for både samboer og barn. Men der igjen er det jo hvordan du definerer tid. Jeg tror jo selv at mange blander tid og overskudd i denne sammenhengen.

mybestway

19.01.2016 kl.18:02

syktprovosert: ja :) jeg planlegger også hverdagen slik at jeg har overskudd, trening, være sosialt, lære å ikke stresse, sette bort barn innimellom og senke sine forventninger til seg som :)

syktprovosert

19.01.2016 kl.18:04

Planlegging er nok nøkkelen til det meste ja :)

Hege Kristin

19.01.2016 kl.19:17

flink :)

Skriv en ny kommentar

mybestway

mybestway

27, Skien

Jeg er en jente på 27 år som det siste året har virkelig fått øynene opp for trening! Jeg har også bakgrunn som faglært kokk så på denne bloggen vil du se mange oppskrifter på hverdagsmat, turmat og kosemat uten at du må bruke masse tid, ekstra penger på spesielle produkter og bruke mange ingredienser! På bloggen vil det også bli skrevet om min reise med trening og hvordan jeg legger opp treningen, min hverdag og mine mål. Håper dere vil følge med og at noe kan være til inspirasjon. Jeg skriver også på bloggen kristinapokerfae.blogg.no som jeg har blogget på i 7 år hvor inneholde er mer generelt.

Kategorier

Arkiv

hits